Hoe zie ik meer in het verkeer?

Goed zicht is nergens zo belangrijk als in het verkeer. Als je zicht afneemt, merk je dat ook vaak het eerst achter het stuur van je wagen. Wat stond er nu toch op die wegwijzer? Of op dat verkeersbord?

Verbeter je zicht tijdens het autorijden

Vooral bij schemerlicht en in het donker speelt verminderd zicht je parten. Maar ook met een gewone bril heb je niet altijd een klare kijk op de baan en op de andere weggebruikers. Want wat met verblindende koplampen van tegenliggers en laagstaande zon? Hans Anders zet je graag op weg naar veilige oplossingen.

Slecht zicht in de donker?

Doe beter met een nachtbril. Veel mensen hebben moeite om in het donker alles scherp te zien. Gevolg: ze voelen zich onzeker en raken snel vermoeid omdat ze moeten turen naar verkeersborden, wegwijzers en wegmarkeringen. Een ander veel voorkomend probleem zijn de koplampen van tegenliggers. Ze duiken plots op vanuit het donker om je gevaarlijk te verblinden. Niet alleen slecht afgestelde koplampen, ook tegenliggers met blauwachtige, felle koplampen zorgen zo voor veel ongemak tijdens avond- of nachtelijke autoritten.

nachtbril
Met of zonder nachtbril

Speciaal voor zulke situaties is de nachtbril ontwikkeld. De nachtbril is een soort zonnebril voor ’s nachts. Hij heeft vrij heldere gele glazen. Deze speciale glazen zorgen voor een scherper zicht. Ze filteren bovendien de felle lichtstralen van de tegemoetkomende koplampen zonder het overige zicht te belemmeren. Hierdoor zie je meer en raken je ogen minder snel vermoeid. Net als een zonnebril is een nachtbril ook op sterkte te krijgen. 

Leg naast je zonnebril een nachtbril in je auto. Zo word je nooit verrast in het donker. Let er dan wel op dat deze nachtbril dezelfde sterkte heeft als je gewone bril of zonnebril. Zo hoeven je ogen niet telkens aan een andere brilsterkte te wennen. Een nachtbril zorgt er dus voor dat je ook in het donker prettig en veilig op weg kan. 

Alle monturen uit de collectie kan je als nachtbril bestellen. 

Vaarwel hinderlijke schittering, dankzij polariserende zonneglazen.

Een andere aanrader voor een scherpe kijk op de baan? Polariserende zonneglazen. Ze nemen de hinderlijke schittering weg op gladde oppervlakten zoals water, glas, sneeuw of een glad wegdek. Polariserende zonneglazen zijn in diverse kleuren verkrijgbaar. Met of zonder sterkte. De meeste gebruikte kleuren zijn grijs, bruin en Max bruin.

Iedere kleur heeft zo zijn eigen specifieke eigenschappen. Grijs houdt de ruimtelijke kleuren in stand. Bruin zorgt voor meer contrast bij bepaalde kleuren. Max bruin is dan weer het ideale glas voor automobilisten. Het zorgt voor een helder en contrastrijk zicht. Deze kleur haalt bovendien ook de hinderlijke schittering van bijvoorbeeld tegenliggende koplampen weg.

polariserende zonneglazen
Met of zonder polariserende zonneglazen

Veilig in het verkeer: aan welke eisen moet mijn zicht voldoen?

Onze wegen worden drukker. Er komt ook alsmaar meer informatie op ons af. Een klare kijk op elke verkeerssituatie is en blijft cruciaal voor jouw veiligheid, en voor de veiligheid van andere weggebruikers. Als je achter het stuur gaat zitten, moeten je ogen dus voldoen aan een aantal basisvoorwaarden om veilig auto te kunnen rijden. We zetten deze voorwaarden even voor je op een rijtje.

Helder zicht — ook zijwaarts

Je moet verkeerslichten, hindernissen en andere verkeersdeelnemers van op een behoorlijke afstand duidelijk kunnen waarnemen. Elke seconde dat je een potentieel gevaar sneller ziet, geeft je meer tijd om adequaat te reageren. Ook zijwaartse waarneming is belangrijk. Dit is de capaciteit van je ogen om objecten aan je zijkant waar te nemen terwijl je recht vooruit kijkt. Denk bijvoorbeeld aan een auto die jou plots langs links inhaalt.

Goed dieptezicht

Dankzij je dieptezicht kan je de afstand tussen jou en je collega-weggebruikers goed inschatten. Het maakt het ook mogelijk om correct te reageren op de snelheid van de wagens, motoren en fietsers in je buurt.

Een klare kijk, ook in het donker

Bij schemer, duisternis of slechte weersomstandigheden worden je ogen extra op de proef gesteld. Zie je alles dan nog even duidelijk?

Een snelle reactie op verblinding

Heel wat ongevallen gebeuren wanneer chauffeurs verblind raken door een tegenligger. Herstellen jouw ogen zich snel genoeg bij verblinding

Coördinatie tussen linker- en rechteroog

Werken je beide ogen goed samen? Kunnen ze zich tegelijk op hetzelfde punt fixeren? Dat is nodig om het gedrag van tegenliggend verkeer goed te zien en correct in te schatten.

Aanpassen aan ver of dichtbij

Hoe staat het met het accommodatievermogen van je ogen? Anders gezegd: kan je snel omschakelen tussen dichtbij (je dashboard of gps) en veraf (een tegenligger of wegwijzer)? 

Waarneming van kleuren

Witte letters op een blauwe achtergrond? Zilveren huisnummers op een bakstenen gevel? Spelen deze of ander contrasten je parten in het verkeer? Ook de capaciteit van je ogen om kleuren goed en onderscheidend waar te nemen is van belang voor je verkeersveiligheid. Elke fractie van een seconde dat je hiermee bezig bent, leidt namelijk je aandacht af van de weg en de andere weggebruikers.

Wettelijke minimumnormen voor automobilisten

Omdat een goed zicht aan het stuur zo belangrijk is, legt de wetgever ons bepaalde normen op. Bij je rijexamen leg je dan ook een oogtest af. Elke chauffeur moet met beide ogen samen – eventueel met bril of contactlenzen – minstens 5 op 10 zien. Heb of gebruik je slechts één oog? Dan is ook een score van 5 op 10 vereist. In het schemer is een score van 2 op 10 de minimumnorm, en dat ook eventueel met bril of contactlenzen. Je gezichtsveld moet minstens 120 graden bedragen met een minimum van 50° naar links of naar rechts en een minimum van 20° naar boven en onder. De centrale 20° dienen volledig intact te zijn.

Ben je beroepschauffeur? Dan ligt de lat wel een stukje hoger voor jou. Professionele chauffeurs moeten namelijk met het beste oog 8 op 10 zien en het slechtste oog moet tenminste 1 op 10 halen. Indien je deze waarden behaalt met brilglazen, dan mogen die niet sterker zijn dan +8 D. Je gezichtsveld moet dan trouwens minstens 160° bedragen, met een minimum van 70° naar links en naar rechts en 30° naar boven en onder. De centrale 30° dienen volledig intact te zijn. Als beroepschauffeur moet je trouwens op regelmatige tijdstippen, minstens om de 5 jaar, naar de oogcontrole. Je vindt hier meer info over op de site van het BIVV: www.bivv.be

Even tot bij Hans Anders rijden: altijd goed gezien

Twijfel je aan je zicht? Lijkt een zonnebril op sterkte of nachtbril je in de auto een goed idee? Heb je het gevoel dat je als de schemering invalt, niet alle borden meer zo klaar ziet? Wacht niet lang voor je iets onderneemt. Daar is jouw veiligheid en die van andere mensen in het verkeer veel te belangrijk voor. 

Kom eens langs. Je bent bij ons altijd welkom voor advies en een gratis oogtest. We staan klaar om je ogen te testen. Een afspraak maken hoeft niet. Na de test kan je uit alle brillen van onze collectie een nachtbril of zonnebril op maat kiezen. Ontdek hier je dichtstbijzijnde Hans Anders winkel.