Gehoorschade voorkomen? Slimme tips om je oren te beschermen

Horen

 

Amai mijn oren! Steeds meer mensen leiden gehoorverlies ten gevolge van gehoorschade. Voorkomen is nog altijd beter dan genezen, neem daarom tijdig maatregelen om jouw dierbare oren te beschermen. Laat je alvast inspireren met deze verrassende tips!

Gebruik een neusspray voor je het vliegtuig opstapt

Heb jij soms last van pijnlijke oren in het vliegtuig tijdens het dalen? Wanneer het vliegtuig daalt, stijgt de luchtdruk in de cabine en ontstaat er extra druk op het middenoor of in de gelaatssinussen. Vervelend, maar er bestaan wondermiddeltjes voor: gebruik een neusspray of neem een kwartier voor de vlucht een ontstekingsremmer. Heb je geen medicijnen op zak? Probeer het ongemak te verlichten met kauwgom, geeuwen of herhaaldelijk slikken.

Stop onmiddellijk met roken

Roken zorgt voor een slechtere doorbloeding van de bloedvaten en kan permanente gehoorschade toebrengen. Dat betekent in de meeste gevallen een vermindering van gehoorkwaliteit, met in het slechtste geval gehoorverlies.
De stelregel is: wie tien jaar lang een pakje sigaretten per dag rookt, heeft kans om op termijn vijf tot tien decibel minder te horen. Alweer een reden om te stoppen met roken!

Denk na over je eetgewoonten

Het lijkt banaal maar dat is het zeker niet. Wat je eet of drinkt heeft onrechtstreeks invloed op je gehoor. Antioxidanten, meervoudig onverzadigde vetzuren, magnesium, vitamine B3, vitamine B12 en foliumzuur dragen bij aan een optimale werking van het gehoor. Vooral vitamine B3 is belangrijk om de doorstroom van onze hersenzenuwen vlot te laten verlopen. Je vindt deze vitamine vooral in kip en kalkoen, maar ook in pindanoten, tonijn en zonnebloempitten.

Controleer je ademhaling tijdens het sporten

Sommige intensieve sporten oefenen veel druk uit in het binnenoor. Deze druk is schadelijk voor de trommelvliezen en kunnen soms permanente gehoorschade veroorzaken. Om dit te voorkomen is niet zozeer het sporten, maar wel de ademhaling tijdens het sporten belangrijk. Wie te intensief sport en dat niet gewoon is, loopt een verhoogd risico. Geleidelijk je conditie opbouwen en je lichaam lateb wennen aan de veranderingen in ademhaling zijn de boodschap!

Kies voor een hoofdtelefoon in plaats van oortjes

Wie veel muziek beluistert met een geluidsdrager doet dit het beste via een hoofdtelefoon. Deze schermt het omgevingsgeluid beter af, waardoor je het volume van je toestel automatisch lager gaat zetten. Kleine muziekoortjes zitten dichter bij het trommelvlies, waardoor deze 7 à 10 decibels extra moet verwerken in vergelijking met geluid afkomstig van een hoofdtelefoon. Geef je oren na een uur muziek luisteren ook de nodige rust.

Ben je benieuwd hoe het met jouw gehoor gesteld is?

Wacht niet langer en laat je oren nakijken. Doe de gratis online hoortest of maak een afspraak met één van onze audiologen voor meer advies rond oordoppen op maat. Want twijfelen helpt niet, testen wel.