Zo schadelijk is blauw licht van je beeldscherm

Voorkom pijnlijke, branderige ogen en slaapproblemen

Het beeldscherm waarop je deze tekst leest, geeft licht, blauw licht om precies te zijn. Dit blauw licht zit ook in daglicht én in het licht van LED lampen. Blauw licht heeft goede eigenschappen, maar teveel kan schadelijk voor je zijn. In onze blog leggen we uit hoe dat komt. En we laten je ook weten wat je kunt doen om je ertegen te beschermen.

Laten we eerst eens kijken wat blauw licht juist is. Je kunt blauw licht vergelijken met uv-licht, beide lichtsoorten maken deel uit van natuurlijk daglicht. In de onderstaande afbeelding zie je uit welke kleuren ons daglicht bestaat. Iedere kleur heeft een eigen lichtintensiteit en zoals je ziet, is blauw licht bijna net zo krachtig als het paars licht. Het paars licht kennen we als uv-licht. Ter vergelijking: de lichtintensiteit van uv-licht is zo sterk, dat zonnebrillen standaard zijn voorzien zijn van een uv-filter. Bescherming tegen blauw licht is dus helemaal geen vreemd idee.

Blue filter - blauw licht

Ook beeldschermen en LED lampen

Daarnaast wordt blauw licht ook veel gebruikt bij beeldschermen. En dat is ook heel handig, zo kun je goed zien op je beeldscherm. Het licht van gloeilampen is tegenwoordig ook grotendeels vervangen door energiezuinige ledlampen. Allemaal handige nieuwe technologieën. Maar het gevolg is wel dat je nu overdag én ‘s avonds met blauw licht  wordt omringd.

De voordelen van blauw licht

Het is niet voor niets dat we worden gestimuleerd om naar buiten te gaan. Het blauwe licht in ons daglicht zorgt ervoor dat je als het ware wordt opgeladen. Je lichaam gaat aan de slag en maakt serotonine aan. Serotonine is een neurotransmitter die ook wel bekend staat als het geluk hormoon. Ook maakt je lichaam cortisol aan, ofwel bekend als stresshormoon. Beide stoffen zorgen ervoor dat je je wakker en actief voelt. Bovendien helpt het tegen winterdepressie.

Het nadeel van blauw licht: slapeloosheid

Wat blauw licht tegenhoudt, is het aanmaken van melatonine. Dit is vaak bekend als slaaphormoon. Het zorgt ervoor dat je slaperig wordt en dat je goed kunt slapen. En dat hoeft op zich geen nadeel te zijn, zeker als je na een actieve en drukke dag in de buitenlucht bij een gloeilamp nog een boek leest of radio luistert.
Maar zie je het al voor je…? Inderdaad, je bent ‘s avonds volop bezig met je laptop, tablet of smartphone. Je lichaam krijgt minder stimulans om melatonine aan te maken, waardoor je moeilijker in slaap valt.

Een ander nadeel? Pijnlijke ogen

Een ander nadeel van blauw licht is dat het je ogen kan beschadigen. Het blauwe licht heeft een lagere lichtintensiteit, maar in tegenstelling tot uv-licht wordt blauw licht niet gefilterd door het hoornvlies van je oog. Je kunt merken dat je te veel blauw licht krijgt wanneer je klachten hebt zoals wazig zien of pijnlijke, branderige ogen.

Blauw licht wordt niet gefilterd door het hoornvlies van je oog.

Wat kan je er tegen doen?

Heb je naast daglicht ook veel te maken met blauw licht van beeldschermen? Kijk dan eens of je de lichtintensiteit van je beeldscherm lager kunt stellen. Zeker in de avonduren is dit aan te raden. Wat je nog kunt doen, is je ogen beschermen met Blue Filter Technology. Deze filter zorgt ervoor dat de verschillende golflengten van zichtbaar licht op een andere manier worden gebroken, waardoor deze niet allemaal dezelfde plek op het netvlies belasten. Op deze manier ben je zeker dat je beschermd bent tegen al het blauwe licht rondom jou. Dus ook van LED lampen. Bovendien blijven de kleuren van je beeldscherm helder en realistisch.

Wat is Blue Filter Technology?

Blue Filter Technology is een speciale coating voor brilglazen die het blauwe licht (van beeldschermen, LED lampen, ...) tegenhoudt. Het geeft je ogen meer rust en zorgt ervoor dat ze minder snel tranen. Zo voorkom je oog- en slaapproblemen. Blue Filter is nauwelijks zichtbaar. Alleen als je het weet, valt het je misschien op dat je glazen een kleine blauwpaarse glans hebben.